توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:از۲۰مهاجر سردشتی ۷نفرشان غرق شدندففقط اجساد ۴نفرشان پیدا شد.
مصائب مهاجرت قاچاق
گزیدهای ازمصاحبه روزنامه همشهری:برادر بزرگ مرحوم رسول ایراننژاد(علی) میگوید: به ما گفتهاند که هزینه انتقال هر جسد دستکم ۳۰۰میلیون تومان است. یعنی به غیراز جسد آرتین ۱۵ماهه که هنوز پیدا نشده، یک میلیارد و۲۰۰میلیون تومان باید بدهیم که بتوانیم اجساد را به ایران منتقل کنیم. اما این پول را از کجا بیاوریم!؟
خواهرزن،«داماد»و خواهرزادههارابه کُشتن داد.
علی ایران نژادمیگوید:«خواهر زن برادرم که در یکی از کشورهای اروپایی زندگی میکند خودش را به فرانسه رسانده و پیگیر کارهاست. مسئولان بیمارستان به او گفتهاند که هزینه نگهداری اجساد در آنجا بابت هر ۲۴ساعت، ۸میلیون تومان به پول ایران است. الان حدود یک هفته از انتقال اجساد به سردخانه این بیمارستان میگذرد.
«علی» میگوید:رسول دراینجاکارگری میکرد، از اواخر پارسال تصمیم به مهاجرت گرفته بود. خواهرزنهایش در اروپا زندگی میکنند و آنها هم میخواستند برای زندگی بهتر به آنجا بروند، خانهاش و همه اسباب و اثاثیهاش را حراج کرد. چیزی حدود ۱۵۰میلیون تومان دستش را گرفت که بخشی از آن را به قاچاقچیان داد که او و خانوادهاش را به ترکیه ببرند،من قسماش دادم که نرود. اما گوش نکرد.
مرحله اول عبورناموفق ازمرز
درمرحله اول سفر،رسول وقتی نتوانست بعلت کرونامرزهابسته بود، به ترکیه برود به سردشت برگشت. با پولی که برایش مانده بود زیرزمین خانهای را اجاره کرد؛ ۷میلیون تومان پول پیش و ماهی ۵۰۰هزار تومان کرایه. با همسر و ۳فرزندش به آنجا نقل مکان کردند و خودش مدتی را بهکار کردن در باغهای انگور گذراند و بابت شخم زدن باغها دستمزد ناچیزی میگرفت و پس از آن هم شد شاگرد یک بنا. تا اینکه مرداد، بیآنکه به ما چیزی بگوید دست زن و بچهاش را گرفت و دوباره راهی مرز ترکیه شد. ۳روز از رفتنش گذشته بود که ما در جریان قرار گرفتیم. به ما چیزی نگفته بود که مانعش نشویم. حتی آخرین بار که مادرم را دیده بود، او را بوسیده و گفته بود که میخواهد چند ماهی به تهران برود.
آنها ابتدا به ترکیه و از آنجا به ایتالیا و بعد به فرانسه رفتند. وقتی شنیدم بیخداحافظی رفته، قلبم بهدرد آمد. با این حال برادرم وقتی به مادرم زنگ زد و گفت که پول میخواهد، هر کاری از دستمان برمیآمد انجام دادیم. با قرض گرفتن از دوستان و آشنایان ۸۰میلیون تومان جور کردیم و در چند مرحله برایشان فرستادیم.
مرحله دوم ناکامی : عبورناموفق ازکمپ به انگلیس
آخرین باری که زنگ زد و گفت که نه پول دارند و نه غذا، در فرانسه بودند. در کمپی در یک جنگل. میگفت برای رفتن به انگلستان پول میخواهد. مادرم میگفت که طاقت ندارد پسر و عروس و نوههایش را در سختی ببیند. او و خواهرم طلاهایشان را فروختند. کلی هم قرض کردیم و ۲۱۷میلیون تومان ارز از طریق صرافی برایش فرستادیم.
دلمان خوش بود که به چیزی که میخواهد میرسد تا اینکه خبر دادند قایق آنها در راه انگلستان غرق شده و برادرم و خانوادهاش جانشان را از دست دادهاند.
بجای رسیدن به سرزمین آرزوها، خودش وخانواده اش وهم اموالش نابودشد!وخانوادههایی عزادار.
علی ایراننژاد میگوید: قرار بود ساعت ۳صبح سهشنبه(۶ آبان ۱۳۹۹) خانواده برادرم و عدهای مهاجر دیگر با قایق از سواحل فرانسه به انگلستان بروند. آنها ۲۰سردشتی بودند بههمراه صاحب قایق و یک مرد عربتبار. اما حدود ساعت ۷صبح بود که قایق آماده شد و قاچاقبرها از مهاجران خواستند که سوار شوند. داخل قایق فقط برای ۳نفر جلیقه نجات بود. با این حال همگی قبول کردند که زودتر به انگلستان بروند. قایق در کانال مانش به راه افتاد و یک ساعت بعد از شروع حرکت بود که آن اتفاق افتاد.
پناهجویان -اردوگاه درانتظارفرج
پناهجویان سرگردان
نجات یافتگان دوباره غرق شدند!
اما ناگهان قایق واژگون شد. آنهایی که شنا بلد بودند خودشان را به سطح آب رساندند. هر کسی چیز را گرفته بود و به آن آویزان بود. برادرم مدام فریاد میزد و بچههایش را صدا میکرد. او ۳بار به زیر آب رفت که آنها را پیدا کند. درنهایت موفق شد کودک ۱۵ماههاش را پیدا کند. در آن لحظه قایق به حالت اولیه برگشته بود و برادرم، کودکش را به داخل قایق انداخت. بعد دوباره زیر آب رفت که بقیه را نجات دهد، اما دیگر پیدایش نشد. همان موقع بود که قایق دوباره واژگون شد و برادرزادهام زیر آب رفت.
چند ثانیه پس از این حادثه بود که زن و مردی که سوار بر یک قایق ماهیگیری بودند، متوجه ماجرا شدند و تیمهای امدادی را خبر کردند. آنها همزمان به نجات حادثهدیدگان شتافتند و بالگرد امداد نیز سر رسید. ۱۵نفر از سرنشینان قایق نجات یافتند و بعد از کمیجستوجو، پیکرهای رسول ۳۵ساله، همسرش شیوا ۳۵ساله و ۲فرزندش (آنیتا ۹ساله و آرمین ۶ساله) از آب گرفته شدند. رسول و آرمین جانشان را از دست داده بودند، اما همسرش و دختر ۹ساله آنها هنوز زنده بودند که به بیمارستان انتقال یافتند اما آنها نیز در بین راه جانشان را از دست دادند.
علی میگوید:بهغیر از آرتین، کودک ۱۵ماهه برادرم، ۲سردشتی دیگر که از اهالی روستاهای اطراف هستند نیز هنوز پیکرشان پیدا نشده است. یکی از نجاتیافتگان هنوز در کماست و بقیه هم در شوک هستند و منتظرند هر چه زودتر به ایران برگردند. یکیشان میگفت که هر اتفاقی در زندگیاش بیفتد دیگر حاضر نیست به مهاجرت غیرقانونی فکر و حتی یک ثانیه نشستن در قایق قاچاقچیان را تحمل کند.
توضیح نگارنده-پیراسته فر:تالحظه غرق شدن،حدود« ۵۰۰میلیون تومان هزینه کرده اند»،حدوددو میلیاردتومان هم بایدبابت هزینه انتقال جنازه بدهند،جانشان راهم ازدست دادند!دوشنبه، ۱۲ آبان ۱۳۹۹
بعدمیگویند،زندگی اینجا درفقروفلاکت بودیم،کارنداشتیم،اموراتمان نمیگذشت..حالا اگربانیمیازاین پول یک کاروکاسبی راه میانداختند(درهمان روستا ویاشهرشان) واما.....
پس از پایان تمام مراحل ساخت تونل، فرانسوا میتران -رئیس جمهور وقت فرانسه- و الیزابت ملکه انگلیس در تاریخ ۶ می۱۹۹۴(جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۷۳) در کاله فرانسه تونل را رسماً افتتاح کردند.
توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:مشخصات مانش.
فاصله ۳۴کیلومتراست واما طول «کانال مانش» به ۵۲کیلومترمیرسد(بعلت مسیرغیرمستقیم کانال)
تونل مانش (به فرانسوی Le tunnel sous la Manche) یا تونل شانل (Chunnel) یا تونل کانال (Channel) یکی از بلندترین تونلهای جهان است که در دههی پایانی قرن بیستم به بهرهبرداری رسید. این تونل که امروزه بهنام یوروتونل (Eurotunnel) هم شناخته میشود، بهنوعی بریتانیا را به اتحادیهی اروپا متصل کرده است. تونل مانش با طول ۵۰/۴۵ کیلومتر، دو خط ریلی دارد که «فوکستون »درانگلیس را به «کاله» در فرانسه متصل و از زیر کانال مانش ( کانال انگلیس) عبور میکند.
«تونل مانش» تنها راه مواصلاتی ثابت بین انگلیس و اتحادیهی اروپا محسوب میشود و خط ریلی عظیمیاز شرق بریتانیا تا چین ایجاد میکند.
این تونل در پایینترین عمق ۷۵ متر زیر بستر دریا قرار دارد و ۱۱۵ متر با سطح دریا فاصله پیدا میکند. طول تونل در زیر آب به ۳۷/۹ کیلومتر میرسد که بلندترین طول تونل زیر آبی در جهان محسوب میشود.
تونل «مانش» بلندترین طول مسیر زیر دریا را دارد؛ اما بهعنوان سیزدهمین تونل بلند جهان شناخته میشود.
در میان تونلهای مخصوص «جابهجایی مسافر »هم مانش در رتبهی چهارم قرار میگیرد.
*تونل کانال (Channel Tunnel): طرح ریلی مبتنیبر پیشنهادی که در سال ۱۹۷۵ گروه مشترک فرانسه و بریتانیا تدوین کرده بود.
*یوروبریج (Eurobridge): پُل معلق ۳۵ کیلومتری با تونلی بسته مخصوص عبور قطار
*یوروروت (Euroroute): تونل ۲۱ کیلومتری بین جزیرههای مصنوعی که بنادر اصلی با پل به آنها متصل میشد.
*کانال اکسپرسوی (Channel Expressway): یک تونل جادهای با قطر بسیار زیاد که از برجهایی در میانهی مسیر برای تهویهی هوا بهره میبرد.